V IB si student vybírá šest předmětů, každý z jedné ze šesti skupin. Tři z předmětů na vyšší úrovni a tři na standartní úrovni. A k tomu máme všichni povinně sedmý předmět TOK (Theory of Knowledge - Teorie a dějiny lidského vědění), Extended Essay (absoloventská práce) a CAS (účast v aktivitách tvořivost, tělesná aktivita a dobrovolnictví).
Dole jsem vypsala skupiny a předměty, které naše škola nabízí. Jestli si vás jen zajímá, co jsem si vybrala za předměty a nechcete číst zbytek, koukněte na ty žlutě zvýrazněné a potom na popis dole.
Jazyk A (Rodný jazyk nebo jazyk, který student dobře ovládá.)
Anglický jazyk a literatura SL/HL
Anglická literatura SL/HL
Čínský jazyk a literatura SL/HL
Čínská literatura SL/HL
Samostudium SL/HL (Pokud bych si přála studovat českou literaturu, protože je to můj mateřský jazyk, škola mi najde konzultanta a můžu maturovat z češtiny.)
Jazyk B (Jazyk, který se student učí. Může začít jako začátečník ab initio nebo pokročilý.)
Čínština SL/HL
Angličtina SL/HL
Němčina SL/HL
Španělština SL/HL
Francouzština SL/HL
od čínštiny, němčiny, španělštiny a francouzštiny je ještě verze pro začátečníky ab initio
Humanitní vědy
Filozofie SL/HL
Zeměpis SL/HL (zeměpis jsem měla první tři měsíce, ale nevyhovovalo mi to, a tak jsem přešla do ekonomie)
Ekonomie SL/HL
Dějepis SL/HL
Přírodní vědy
Chemie SL/HL
Biologie SL/HL
Fyzika SL/HL
Environmental systems and societies SL
Matematika
Pokročilá matematika HL (vysokoškolská matika pro génie, jestli jsem to správně pochopila)
Matematika SL/HL
Matematická studia SL (aplikovaná matika, pro lidi, kteří matematiku moc nemusí, ale použijí ji v jiných oborech)
Umění
Vizuální umění SL/HL
Hudba SL/HL
Divadlo SL/HL
Literatura a divadlo SL
Možná jste si všimli, že si protiřečím. Řekla jsem, že si každý musí vzít z jedné skupiny jeden předmět a přitom já mám ze skupiny čtyři dva. Je tu totiž pár výjimek. Pokud si student přeje vzít dva předměty z jedné skupiny (je to poměrně časté), může, ale musí se vzdát předmětu ze skupiny šesté. Moc ráda bych si vzala hudbu nebo divadlo, ale biologii a chemii mám radši a hudbě se můžu věnovat i mimo školu.
Další výjimka je, pokud student potřebuje pro svou budoucí univerzitu více jazyků nebo věd. Lze to domluvit, ale už se to nedoporučuje. Na některých školách s IB si smí student vzít i sedmý předmět nebo si vzít čtyři předměty na vysoké úrovni. U nás to nelze. Máme spoustu UWC programu a všechno by to nešlo zkombinovat dohromady.
Co v předmětech děláme, kdo mě učí a jak jsem s tím spokojená?
Anglický jazyk a literaturu mě učí Jonathan z USA. Jonathan je jeden z mých nejoblíbenějších učitelů. Příští školní rok se s ním ale budeme muset rozloučit, protože se stěhuje se svojí rodinou do Japonska, kde bude učit na novém UWC. První semestr jsme probírali média a masovou komunikaci, což bylo neuvěřitelně zajímavé a hlavně mám pocit, že jsem si z toho hodně odnesla do života. Bavili jsme se o zaujatosti médií, reklamních kampaních nebo o tom, jak média určují genderové role ve společnosti. V druhém semestru rozebíráme Macbetha a Purple hibiscus.
Čínština je tu můj nejoblíbenější předmět, díky naší učitelce Feng 老师 z Číny, která má nejvíc promakané hodiny. Celá hodina nám všem přijde jako jedna velká hra a pak zjistíme, že jsme se naučili desítky nových znaků a frází. Minulou hodinu jsme třeba psali a překládali věty a podle mapy hledali dobroty schované po škole (učili jsme se tím slovíčka jako výtah, kancelář, třída atd.). Obdivuji ji, protože je neskutečně hodná a nápomocná a zároveň si umí zjednat pořádek a má perfektně zorganizované hodiny.
Ekonomii mě učí Ken z USA. V Číně žije už sedmým rokem a učil tu AP Ekonomii. IB učitelem je prvním rokem a je v tom systému mírně zmatený, což ale nevadí protože máme dobrou učebnici, se kterou se lze připravit na závěrečnou zkoušku, kdyby něco z látky vynechal. Ken umí hezky jednodušše vysvětlovat vše složité a kdykoliv za ním můžete přijít ať je den nebo noc a na něco se zeptat. Momentálně probíráme selhání trhu v mikroekonomii. Na začátku roku jsem si nebyla jistá, co si vybrat ze skupiny humanitních věd a rozhodla jsem se pro zeměpis, což nebyla úplně nejšťastnější volba, protože mi nesedl učitel. Měla jsem pocit jakoby Adam celou hodinu mluvil jen o náhodných věcech, které ho napadly a neviděla jsem smysl sedět v jeho hodinách, a tak jsem přešla do ekonomie.
Teď mé oblíbené přírodní vědy. Na začátku roku jsem byla velmi zklamaná učitelem biologie Dr Rezou z Íránu. Ještě s pár dalšími žáky jsme si o tom s ním promluvili, ale ani po měsíci jsme neviděli zlepšení. Několikrát jsem mluvila se školou, která mi naznačila, že nového učitele biologie jen tak uprostřed roku nepřekecají, aby přiletěl do Číny a místo toho si s Dr Rezou promluvili. Neříkám, že není biolog (má doktorát z univerzity v Tokyu), ale v hodinách nám jen pouštěl videa, nechával nás číst prezentace a přitom tam seděl a vypadal znuděně. Asi tam nějaké to zlepšení teď je nebo už nemám tak vysoká očekávání jako jsem měla, když jsem přijela. :-D Kažpopádně jsem si zvykla a necítím se zoufale jako jsem se cítíla na začátku roku.
Na chemii máme Paula z USA. Paul je skvělý. Narozdíl od Kena ví, co IB je a co IB chce. Dokonce i učí IB učitele, jak být IB učiteli, takže mu plně důvěřuji, že nás připraví na závěrečné zkoušky. Má tiky, občas se začně třást a říká divný vtipy. To zní děsivě, ale mám ho moc ráda. Chemii bereme úplně jinak než na gymplu. Nejdřív jsem z toho byla zmatená, ale teď se mi to líbí. Není to tak, že si řekneme definice a pak je na povel opakujeme. Pozorováním různých modelů nebo experimentů se snažíme pochopit poctatu chemických dějů a odvodit různé rovnice a zákony. Hledáme mezi vším souvislosti a píšeme lab reports dokola a dokola dokud se nepřiblíží těm vědeckým.
Matika je určitě nejvtipnější předmět, který mám. V září jsme byli všichni zděšení tím, že náš učitel Eyup z Turecka neumí anglicky, ale nakonec je to v pohodě. IB rozumí podobně jako Paul a očividně k vysvětlování trigonometrie mluvit nepotřebujete. Je neskutečně hodný a pomůže vám s čímkoliv kdykoliv. A to nejlepší je, že umí ovládat interaktivní tabuli a grafickou kalkulačku jako nikdo jiný!
Poslední je TOK. Ať se snažím, jak se snažím, nevídím v TOK smysl. Myšlenka TOK je hezká. Bavíme se o tom, co víme a jak to víme. Ale IB tomu dává fancy pojmy, které se za dva roky musíte naučit a potom je použít v závěrečné eseji a prezentaci jinak nesložíte maturitu. Nelíbí se mi, jak TOK všechno škatulkuje a přijde mi zbytečné strávit tím tři hodiny týdně, ale náš učitel Rajashi z Indie připravuje hodiny zábavné, takže to není nakonec tak špatné. Radši bych ale místo TOK spinkala.
Celkově mi IB vyhovuje. Na začátku roku jsem byla super zmatená a teď už jsem tak nějak pochopila, jak to funguje. Mám víc času soustředit se na předměty, které mě skutečně zajímají. TOK nějak přetrpím a třeba jednou pochopím smysl této hodiny. Líbí se mi, jak se můžeme aktivně zapojit ve všech hodinách a nemusíme jen sedět a zapisovat si. S učiteli jsem až na biologii spokojená a třeba dostanu přístí rok nového učitele.
Kdyby vás zajímalo cokoliv, zeptejte se v komentářích nebo mi napište.
Co v předmětech děláme, kdo mě učí a jak jsem s tím spokojená?
Anglický jazyk a literaturu mě učí Jonathan z USA. Jonathan je jeden z mých nejoblíbenějších učitelů. Příští školní rok se s ním ale budeme muset rozloučit, protože se stěhuje se svojí rodinou do Japonska, kde bude učit na novém UWC. První semestr jsme probírali média a masovou komunikaci, což bylo neuvěřitelně zajímavé a hlavně mám pocit, že jsem si z toho hodně odnesla do života. Bavili jsme se o zaujatosti médií, reklamních kampaních nebo o tom, jak média určují genderové role ve společnosti. V druhém semestru rozebíráme Macbetha a Purple hibiscus.
Čínština je tu můj nejoblíbenější předmět, díky naší učitelce Feng 老师 z Číny, která má nejvíc promakané hodiny. Celá hodina nám všem přijde jako jedna velká hra a pak zjistíme, že jsme se naučili desítky nových znaků a frází. Minulou hodinu jsme třeba psali a překládali věty a podle mapy hledali dobroty schované po škole (učili jsme se tím slovíčka jako výtah, kancelář, třída atd.). Obdivuji ji, protože je neskutečně hodná a nápomocná a zároveň si umí zjednat pořádek a má perfektně zorganizované hodiny.
Ekonomii mě učí Ken z USA. V Číně žije už sedmým rokem a učil tu AP Ekonomii. IB učitelem je prvním rokem a je v tom systému mírně zmatený, což ale nevadí protože máme dobrou učebnici, se kterou se lze připravit na závěrečnou zkoušku, kdyby něco z látky vynechal. Ken umí hezky jednodušše vysvětlovat vše složité a kdykoliv za ním můžete přijít ať je den nebo noc a na něco se zeptat. Momentálně probíráme selhání trhu v mikroekonomii. Na začátku roku jsem si nebyla jistá, co si vybrat ze skupiny humanitních věd a rozhodla jsem se pro zeměpis, což nebyla úplně nejšťastnější volba, protože mi nesedl učitel. Měla jsem pocit jakoby Adam celou hodinu mluvil jen o náhodných věcech, které ho napadly a neviděla jsem smysl sedět v jeho hodinách, a tak jsem přešla do ekonomie.
Teď mé oblíbené přírodní vědy. Na začátku roku jsem byla velmi zklamaná učitelem biologie Dr Rezou z Íránu. Ještě s pár dalšími žáky jsme si o tom s ním promluvili, ale ani po měsíci jsme neviděli zlepšení. Několikrát jsem mluvila se školou, která mi naznačila, že nového učitele biologie jen tak uprostřed roku nepřekecají, aby přiletěl do Číny a místo toho si s Dr Rezou promluvili. Neříkám, že není biolog (má doktorát z univerzity v Tokyu), ale v hodinách nám jen pouštěl videa, nechával nás číst prezentace a přitom tam seděl a vypadal znuděně. Asi tam nějaké to zlepšení teď je nebo už nemám tak vysoká očekávání jako jsem měla, když jsem přijela. :-D Kažpopádně jsem si zvykla a necítím se zoufale jako jsem se cítíla na začátku roku.
Na chemii máme Paula z USA. Paul je skvělý. Narozdíl od Kena ví, co IB je a co IB chce. Dokonce i učí IB učitele, jak být IB učiteli, takže mu plně důvěřuji, že nás připraví na závěrečné zkoušky. Má tiky, občas se začně třást a říká divný vtipy. To zní děsivě, ale mám ho moc ráda. Chemii bereme úplně jinak než na gymplu. Nejdřív jsem z toho byla zmatená, ale teď se mi to líbí. Není to tak, že si řekneme definice a pak je na povel opakujeme. Pozorováním různých modelů nebo experimentů se snažíme pochopit poctatu chemických dějů a odvodit různé rovnice a zákony. Hledáme mezi vším souvislosti a píšeme lab reports dokola a dokola dokud se nepřiblíží těm vědeckým.
Matika je určitě nejvtipnější předmět, který mám. V září jsme byli všichni zděšení tím, že náš učitel Eyup z Turecka neumí anglicky, ale nakonec je to v pohodě. IB rozumí podobně jako Paul a očividně k vysvětlování trigonometrie mluvit nepotřebujete. Je neskutečně hodný a pomůže vám s čímkoliv kdykoliv. A to nejlepší je, že umí ovládat interaktivní tabuli a grafickou kalkulačku jako nikdo jiný!
Poslední je TOK. Ať se snažím, jak se snažím, nevídím v TOK smysl. Myšlenka TOK je hezká. Bavíme se o tom, co víme a jak to víme. Ale IB tomu dává fancy pojmy, které se za dva roky musíte naučit a potom je použít v závěrečné eseji a prezentaci jinak nesložíte maturitu. Nelíbí se mi, jak TOK všechno škatulkuje a přijde mi zbytečné strávit tím tři hodiny týdně, ale náš učitel Rajashi z Indie připravuje hodiny zábavné, takže to není nakonec tak špatné. Radši bych ale místo TOK spinkala.
Celkově mi IB vyhovuje. Na začátku roku jsem byla super zmatená a teď už jsem tak nějak pochopila, jak to funguje. Mám víc času soustředit se na předměty, které mě skutečně zajímají. TOK nějak přetrpím a třeba jednou pochopím smysl této hodiny. Líbí se mi, jak se můžeme aktivně zapojit ve všech hodinách a nemusíme jen sedět a zapisovat si. S učiteli jsem až na biologii spokojená a třeba dostanu přístí rok nového učitele.
Kdyby vás zajímalo cokoliv, zeptejte se v komentářích nebo mi napište.
~Lenka
Žádné komentáře:
Okomentovat